به نام خالق یکتا

راهی که منجر به شناخت بهتر جهان هستی می شود، ابتکارات، خلاقیت و پژوهش های بشر است. این قدرت ذهن و اندیشه و تفکر پژوهشگران و محققان است که موجب موفقیت روزافزون علمی می گردد. در واقع نتیجه پژوهش ها بر بسط علم و اندیشه انسان و حتی تمدن بشری می تواند تاثیر بگذارد.

تحقیق و پژوهش از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است. زیرا پیشرفت و ترقی در هر کشور به واسطه ی تحقیق و پژوهش پدید می آید. با توجه به جایگاه پژوهش و فناوری، شورای فرهنگ عمومی کشور، ۲۵ آذر ماه را به این نام اختصاص داد و وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز از سال ۱۳۷۹ خورشیدی هفته آخر آذر را به نام هفته پژوهش نام‌گذاری نمود که از سال ۱۳۸۴ خورشیدی به عنوان هفته پژوهش و فناوری تغییر نام یافت.

لذا به پاس زحمات و تلاش های محققان و پژوهشگران، شرکت فناوری و مهندسی پرتو صنعت طلایی طی فراخوان، ۱۵ پژوهشگر برتر را بر اساس دستورالعمل ۲۴مین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور، انتخاب و تندیس، حکم پژوهشگر برتر و تقدیرنامه به این عزیزان تقدیم می کند.

قابل گفتن است طبق تصمیمات متخذه، ۶ تندیس متعلق به پژوهشگران مقطع کارشناسی (دانشجو و دانش آموخته) می باشد. همچنین ۵ تندیس متعلق به پژوهشگران مقطع کارشناسی ارشد (دانشجو و دانش آموخته) می باشد و ۴ تندیس نیز متعلق به پژوهشگران با داشتن مدرک دکتری تخصصی و دانشجویان این مقطع است.

همچنین شرکت در این رویداد بزرگ و مهم و رقابتی، رایگان است. و تمام دانشجویان و دانش آموختگان تمامی رشته های تحصیلی و در تمامی مقاطع تحصیلی می توانند در این رویداد بزرگ شرکت نمایند و هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

لذا بدینوسیله از کلیه اساتید، پژوهشگران، اندیشمندان، صاحب نظران و دانشجویان علاقه مند به شرکت در این جشنواره دعوت می گردد رزومه علمی خود را از طریق سامانه ثبت نام و نسبت به ارسال رزومه خود اقدام نمایند.

و من ا … التوفیق

سید محمدرضا حسینی علی اباد

ریاست جشنواره

 

بسمه تعالی

علم و تحقیق، کلید قطعی پیشرفت کشور است (مقام معظم رهبری)
تحقیق و پژوهش از رکن های اساسی رشد و توسعه پایدار و همچنین از عوامل مهم و اثرگذار در پیشرفت اجتماعی، اقتصادی و .. ارتقا سطح کیفی زندگی و رشد شاخص های کلان یک کشور است. آنچه که موجب ظهور فناوری های جدید می شود، رشد روزافزون علم و دانش، افزایش اطلاعات و آگاهی ها است؛ به طوری که با بکارگیری از علم، دانش، تفکر و اندیشه در فنون و رشته های مختلف به شیوه ای کاردرست به ویژه در حوزه های فناوری های نوین باعث خودکفایی جامعه و کشور می گردد.
یکی از ارکان بسیار مهم و بنیادی در هر مجموعه علمی، پژوهش است. در واقع تحقیق و پژوهش موتور محرکه تولید دانش، و پیشرفت جامعه محسوب می شود. ۲۵ آذر ماه هر سال، به نام روز پژوهش و فناوری نامگذاری گردیده است. به همین مناسبت شرکت فناوری و مهندسی پرتو صنعت طلایی با همکاری مرکز پژوهش های صنعتی و معدنی تجهیز صنعت نگین پاسارگاد، دومین دوره جشنواره را به مناسبت هفته پژوهش در مورخ ۲۵ آذر ماه و نظر به اهمیت پژوهش و تحقیق و بر اساس دستورالعمل ۲۳مین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور برگزار می نماید.

 سید فخرالدین طاهرزاده موسویان

مدیر کمیته علمی

توسعه علمی، صنعتی، اقتصادی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود. در واقع پژوهش پیشران محرک پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می آید. اگر پژوهشی نشود، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود. همه آنچه بعنوان پیشرفت علوم در دوره های گوناگون تاریخ می شناسیم، حاصل تلاش افرادی بوده که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته اند و ذهن پرسشگرشان همواره محرکی برای فعالیت های پژوهشی آنان بوده است.

رابطه پژوهش و توسعه کشور یک رابطه تنگاتنگی است که پژوهش مبنای توسعه است و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار می آید. همچنین بکار بستن نتایج پژوهش های انجام شده در هر زمینه به بهبود راهکار و روش های معمول در زمینه های مورد نظر منجر می شود.

حمیدرضا خدادادی

مدیر کمیته اجرایی

رابطه صنعت و دانشگاه اشاره به سازوکارهایی نظام‌مند دارد که ارتباط میان عرصه علمی و آکادمیک را با عرصه عملی و صنایع را تسهیل و تقویت می‌نماید. دانشگاه‌ها باید استعدادهای جامعه را با رویکردی کاربردی، آموزش و پرورش داده و در اختیار صنایع قرار دهند. به دیگر سخن شیوه آموزش دانشگاهی باید متناسب با نیازهای بازار کار باشد.

دنیای امروز، دنیای آموزش و پژوهش و ارتباط آنها با صنعت و جامعه است. پیوند دانشگاه و صنعت، یکی از شناخته‌شده‌ترین راه‌های رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده به گونه‌ای که توسعه جوامع سخت به چندوچون پیوند میان این دو نهاد وابسته شده است. به سخن دیگر، دستیابی به توسعه ملی، توجه به همبستگی بخش صنعت و دانشگاه‌ها را ایجاب می‌کند. ضرورت همبستگی میان صنعت و دانشگاه، برآمده از نیازهای دوسویه و لزوم سرعت‌بخشی به فرایند توسعه است.

از میان چهار رکن تکنولوژی، انسان نقش محوری و بنیادی دارد . استفاده از بهترین و مدرن ترین ماشین آلات بدون نیروی انسانی متخصص و ماهر ممکن نیست. اینجاست که اهمیت دانشگاه بیش از پیش روشن می شود؛چون دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است و اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد ، موجب پیشرفت خواهد شد. بنابراین ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می تواند تأثیری تعیین کننده در رشد اقتصادی آنجا داشته باشد.

البته نمی توان فقط به دانشگاه ایراد گرفت و فقط از او انتظار داشته باشیم. صنعتگران ما نیز عمدتا همکاری قابل توجهی با دانشگاه ندارند. صنعت‌ ما در انتظار افراد مدرک‌دار نیست‌ بلکه‌ نیازمند نیروهای‌ کاربردی‌ متخصص‌ و تحول‌گراست، متخصصانی که‌ بتوانند ایده بدهند و ایده را به یک محصول و خدمت نو و رقابتی تبدیل کنند.

همکاری و ارتباط صنعت و دانشگاه مزایای فراوانی از جمله: مزایای اجتماعی، منافع دانشگاهی،منافع برای شرکت‌های صنعتی و… دارد.

البته هر دانشگاهی که با مراکز صنعتی همکاری می‌کند؛ دچار چالش های زیر می‌شود:

  • شکست در پرورش دانش آموختگان واجد شرایط برای همکاری‌های صنعتی

  • عدم درک درست از ماهیت صنعتی

  • نبود دسترسی به منابع کافی

  • بی‌توجهی به دانشگاه‌ها به عنوان یک مشارکت کننده موثر در اقتصاد

  • نبود عزم واقعی دانشگاه‌ها برای همکاری جدی با صنایع

همچنین دلایل متعددی برای عدم شکل گیری ارتباط میان دانشگاه و صنعت وجود دارد که می‌توان به مواردی همچون تفاوت فرهنگی دانشگاه و صنعت، نبود انگیزه در دانشگاه برای ارتباط با صنعت و نبود انگیزه در صنعت برای ارتباط با دانشگاه، انعطاف‌ناپذیری ساختارها و فرآیندها، ناتوانی در شبکه‌سازی و همچنین عدم آگاهی از چگونگی برقراری ارتباط با صنعت و نیز نبود اطلاعات و تجربه کافی در این زمینه اشاره کرد.

ناگفته نماند که  مشکل ارتباط صنعت و دانشگاه مشکل خاص کشور ما نیست و در دنیا سال‌هاست که مسیرهای مختلفی برای پر کردن شکاف صنعت و دانشگاه توسعه داده شده و مورد استفاده قرار گرفته است. بر این اساس پرکاربردترین مسیرهای ارتباط صنعت و دانشگاه را می‌توان در مواردی همچون: «برگزاری جلسه، کارگاه و کنفرانس»، «مشاوره و قرارداد پژوهش»، «پژوهش مشترک»، «راهنمایی و انجام پایان‌نامه‌های دانشجویی»، «انتقال موقت دانشگاهیان به صنعت (فرصت‌مطالعاتی)»، «ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک»، «ایجاد شرکت‌های زایشی»، «کارآموزی در صنعت و مهارت‌آموزی صنعت‌گران در دانشگاه» و «ایجاد رشته‌های جدید یا تغییر مواد آموزشی رشته‌ها بر اساس نیازهای صنعت»، دانست.

در مجموع می‌توان این گونه استنباط کرد که تقویت رابطه صنعت و دانشگاه از عوامل مهم در پیشرفت هر کشور است. این در حالی است که در ایران با وجود توان بالقوه بالا این ارتباط با اندازه کافی وجود ندارد. به عبارت دیگر محیط و بستر لازم برای استعدادهای کشور فراهم نشده و جامعه علمی و صنعتی کشور پژوهشگر محور نیست. از یک سو دانشگاه‌ها مهارت‌های علمی و عملی را به درستی در اختیار دانشجویان قرار نمی‌دهند. از سوی دیگر صاحبان صنایع و مالکان شرکت‌ها نیز روی خوشی به پژوهشگران نشان نمی‌دهند و استقبالی از آنها نمی‌شود. 

ملیکا ملک آرا

ریاست شورای سیاستگذاری